Oktantallet er et udtryk for benzins evne til at forhindre en eksplosionsagtig forbrænding, der vil høres som en bankelyd (tændingsbanken, fortænding). Jo højere oktantal, des større modstand mod denne bankelyd. Der er defineret tre typer af oktantal, hvoraf to (MON og DON) hovedsageligt bruges ifm. tekniske undersøgelser:
RON: Research Octane Number som er angivet på benzinstandere. Udtryk for benzins evne til at forhindre bankelyd ved lav hastighed og lav belastning.
MON: Motor Octane Number. Udtryk for benzins evne til at forhindre bankelyd ved relativ høj hastighed og belastning som feks. under fuld acceleration.
DON: Distribution Octane Number. Udtryk for hvordan oktantallet er fordelt over destillationsområdet for en bestemt benzinkvalitet.
Hvis man har brug for højere oktan kan man i nogle motorcykelforretninger købe oktan-booster, det er dog relativ dyrt, ca. et par kroner pr. liter benzin. Du kan også tilføre 10% karburatorsprit (isopropylalcohol) i benzinen, det vil hæve oktantallet fra 95 til omkring 98.
Gamle topstykker og ventiler som ikke er af panserstål skal have "blyet benzin" Læs en sjov historie om blyet og dens afløser. Inkl. en motortest hvor man kan se hvor meget slid blyfri benzin kan lave på ældre køretøjer. Der er blandt andet testet en 1,2 L Opel.