En lille Honda motor er en god solid motor og er derfor også velegnet til tuning. Når man vil hive mere ud af sin motor skal man sørge for at motoren er i orden før man begynder. Oliepumpe, knastkæde + rullehjul, ventiler, cyl./stempel og topstk., ja, kortsagt alle sliddele skal være ok (og det skal de være under alle omstændigheder) før man begynder at tune.
Tuning niveau 1: Plomben skal ud af topstykket Hvis du har en 16mm karburator er der selvfølgelig mere at hente end en 10mm Du kan ændre gearingen så omdrejningerne kommer ned igen. Den selvjusterende funktion i svinghjulet skal stoppes. Eller skal der et avanceret svinghjul på.
Tuning niveau 2: Plomben skal ud af topstykket. Du skal have din originale cyl. boret op til Ø 44 mm eller du skal investere i en 70 eller 85 ccm cylinder med et stempel til et 50 ccm topstykke. Du skal have fat i en større karburator hvis ikke din CD/Dax er født med en 16 mm. 17 eller 19mm er passende. Selvfølgelig også en større studs. En "racer-knast" kan hæve ydelsen en del, pga. længere åbningstider. Så det kan godt betale sig. Den selvjusterende funktion i svinghjulet skal stoppes. Eller skal der et avanceret svinghjul på. En udstødningen med større forrør og uden fløjte, så motoren kan komme af med udstødningsgassen. Et anden luftfilter er næsten en nødvendighed, "KN-typen" er et godt valg. En højere gearing, 15-16 tands fortandhjul er ikke helt tosset.
Tuning niveau 3: Køb en komplet 85/90/100/110/125 cc motor! Det er billigere end at begynde på at tune den gamle, og så er en "stor" motor dimensioneret til at kunne klare opgaven. Du får jo også en helt ny motor med CDI og støtteleje i topstykket. Den nye motor kan du så bygge videre på. Sportsudstødning og luftfilter hører til. Selvfølgelig skal den geares så du får en god tophastighed. Overvej om dit stel er parat til den større belastning. Forstærkning kan være nødvendigt. CDI tænding og knast kan let udskiftes for at få mere ud af motoren- Oliekøler og andre kosmetisk flotte ting kan monteres. Som det ekstreme kan du investere i en kompresser eller turbo, men det er dyrt, og mindst svært at finde.
Hvis du absolut vil knibe alt ud af din gamle motor bliver det både dyrt og svært. Man skal hele tiden holde 6 og 12 V adskilt, og samtidig stempler, topstykker. Når du har besluttet dig for hvor stor motoren skal være skal du købe cylinder og krumtap. Denne tabel kan hjælpe dig i valget:
Slaglængde | | | | | Boring | 4,14 | 4,95 | 5 | 5,1 | 5,2 | 5,4 | 5,6 | 3,9 | 49,45459 | 59,13049 | 59,72777 | 60,92232 | 62,11688 | 64,50599 | 66,8951 | 4,4 | 62,94812 | 75,26406 | 76,0243 | 77,54479 | 79,06527 | 82,10624 | 85,14722 | 4,7 | 71,82459 | 85,87722 | 86,74467 | 88,47956 | 90,21446 | 93,68424 | 97,15403 | 5,1 | 84,57028 | 101,1166 | 102,138 | 104,1808 | 106,2235 | 110,3091 | 114,3946 | 5,2 | 87,91928 | 105,1209 | 106,1827 | 108,3064 | 110,43 | 114,6773 | 118,9246 | 5,4 | 94,81235 | 113,3626 | 114,5077 | 116,7978 | 119,088 | 123,6683 | 128,2486 | 5,6 | 101,9656 | 121,9153 | 123,1468 | 125,6097 | 128,0727 | 132,9985 | 137,9244 | 5,9 | 113,1831 | 135,3276 | 136,6945 | 139,4284 | 142,1623 | 147,6301 | 153,0979 |
Udregning af volumet kan også simpelt udregnes:
R = Cylinders radius i mm | p = 3,14 (afrundet) | S = Slaglængden i mm |
Som udgangspunkt kan du bygge efter dette eksempel:
Et 70 ccm topstykke er ok, men man kan med fordel købe et topstykke med støttelejer (Ultra head) Man kan også begive sig ud i et 3 eller 4-ventilet topstykke, såfremt man har en 12 V motor. De nyere topstykker har fået større ventiler (27 mm ind, 23 ud.) En cylinder af given størrelse. Som udgangspunkt af aluminium. En 24 mm karburator passer fint til 100 cc og derover. Mindre kan også gøre det. Gode knastkæde + rullehjul er en selvfølge. (original Honda, eller anden mærkevare, ikke fra Kina) Et komplet CDI tændingsanlæg (Skal kunne avancere tændingen). Skal passe til 6V eller 12 v pga. forskel på krumtapperne. Ønsker du en motor med mange omdrejninger kan du med fordel vælge en innerrotor tænding. En stærkere 2-pladet kobling, evt. et helt koblingskit. Sidstnævnte er meget dyrt. Det bedste er at få koblingen flyttet over på gearkassens primæraksel. Den originale kobling kan ikke tåle høje omdrejninger. En tommelfingerregel er max 12000 omdr./min En stærkere oliepumpe som kan klare den bedre smøring som skal til (180~270% pumpe). Måske en anden gearkasse som har en højere gearing (dyrt). Evt. et højere førstegear. Sportsudstødning og stort luftfilter skal du bare have. Lyden fra de to ting gør alt! Og så skal dit stel forstærkes så det ikke bliver trukket skævt af de mange kræfter som ligger over kæden. Baggaflen bliver udsat for stor belastning. Vælg en passede gearing Oliekøler og andre kosmetisk flotte ting kan monteres. Som det ekstreme kan du investere i en kompresser eller turbo, men det er dyrt, og mindst svært at finde.
|