Ved montering af stempelringe er der nogle ting der er værd at bemærke. De to øverste stempelringe er kompressionsringe, og alt efter motortype består olieringen af en enkelt eller to sammensatte ringe. De ældre 6v motorer kører oftest kun med en høj hullet ring som oliering. Som vist på nedenstående billede er det en fordel at sprede stempelringenes åbning når monteringen foregår. På den måde undgår man at trykket fra forbrændingen kan slippe forbi det nymonterede stempel. Oftest bliver stemplet leveret med en stempelring med blank kant, en med sort, og to tynde blanke olieringe samt en tandformet ring som virker som styr til de to olieringe. Er der påstemplet et bogstav på den ene side af ringene, oftest tæt på ringenes åbning, skal dette bogstav vende op ad mod stempeltoppen. Bogstavet kan fx være et lille "N". Dog er det forskelligt fra producent til producent.
Dvs. at: 1: Bogstavet på alle ringene skal vende mod stempeltoppen. 2: Den blanke stempelring monteres som øverste ring 3: Den sorte ring monteres i midten 4: Tandformet indlæg sættes på stemplet og olieringe monteres.
Vær for øvrigt forsigtig når ringene skal sættes på stemplet. Det kan være en god ide at sætte tommelfingerneglene mod hinanden i ringens åbning for den den måde at udvide ringen lidt i det øjeblik den føres ind over stemplet. Alternativt findes der specialværktøj til montage.
|