November 21 2024 18:36:11
Navigation
· Forside
· Nyheder
· Tekniske artikler
· FAQ
· Links
· Album
· Kontakt
· Galleri Dax
· Galleri CD50
· Søg

· Forum
Besøgende
· Gæster online: 4

· Brugere online: 0

· Antal brugere: 255
· Nyeste bruger: Autosivert
Tællere

Artikelhierarki
Hovedside for artikler » El/tænding » Spændingsregulatorer
Spændingsregulatorer
Der findes to hovedtyper af regulatorer som flittigt bliver brugt på de små køretøjer. Desuden bliver de også anvendt på mange scootere. Alle nyere kopi-modeller kører som hovedregel med 12V el-system. Regulatoren som bruges på disse maskiner findes desuden i flre forskellige varianter.
Ældre 6V systemer kan eftermonteres med spændingsregulator.

Bliver lyset på din nye maskine pludselig meget svagt, kan det være spændingsregulatoren der er defekt. Heldigvis koster de ikke ret meget idag, så fortvivl ikke. Før du udskifter den, bør du dog tjekke at dine pærer ikke er kortsluttede, simpelthen så trådene inde i pæren hviler mod hinanden.



6 & 12V type, universial
articles: eltaending_spreg6v.jpg
Denne type er en universal type regulator, men kan kun regulere lys.
Steder hvor den er brugbar er fx hvis man har købt et nyt svinghjul som avancerer og man sætter det på Hitachi/Nippon Denso tændingen.
Dette vil give høj spænding som springer pærerne.
Monterer man en 6V regulator vil man næsten have maksimal lysmængde på hele tiden, undtagen når motoren går helt lavt i tomgang.
Har man en tunet Honda, med alm. magnettænding som springer pærerne er denne regulator også meget brugbar. Ladesystemet forbliver originalt med halvleder som ensretter.

Regulatoren kan både fås i 6 og 12V version. En 6V magnettænding vil dog selvfølgelig ikke kunne levere 12V, hvis regulatoren bliver monteret.


Benforbindelser:

1 = Gul fra motor
2 = Gul i ledningsnettet
3 = Stel. Skal trækkes til et sted med god stelforbindelse.



12V lade-spændingsregulator
articles: eltaending_spreg12v.jpg

Denne type virker både som spændingsregulator til lys og batteriladning. Sidder som sagt på næsten alle nyere modeller, og medfølger som regel til nye motorer.
Denne regulator findes også i forskellige varianter, som har forskellige styrke, udgangsspænding og benforbindelser. Det er heldigvis en type der er fortrukken på Honda'erne og replika's.
Modellen som normalt bruges er har flg. benforbindelser (set fra bunden):
articles: eltaending_spregstik.gif

Gul = Gul fra motor (den ledning til lyset), og samme ledning ud til lys. 12 V AC
Grøn = Stel. Skal trækkes til et sted med god stelforbindelse.
Hvid = Ladeledning fra motor
Rød = Ensrettet ladestrøm. Kan trækkes direkte til batteri. 13,8 V DC

Denne type spændings & laderegulator kan levere 6A AC til lys og 3A DC til batteriladning og lign. eludstyr. Ladespændingen er på 14,5V og lysspænding er på 13,5 V ved 5000 omdrejninger/min.
Denne type regulator (T04) er med sort stik og blankt hus som vis på ovenstående billede. Får du fat i en regulator med sort hus og stik eller sort hus og hvid stik er benforbindelserne anderledes, og de to typer kan derfor ikke sættes direkte til. 
Benforbindelser på de to omtale typer kan ses her:
articles: eltaending_spreg_12v_T36.GIF

articles: eltaending_spreg_12v_T77.GIF

Hvor 
L (light)= Gul fra motor (den ledning til lyset), og samme ledning ud til lys. AC ~ vekselspænding.
E (earth) = Stel. Skal trækkes til et sted med god stelforbindelse.
A (alternator) = Ladeledning fra motor
B (battery) = Ensrettet ladestrøm. Kan trækkes direkte til batteri. DC.

Log ind
Brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Siden dannet på: 0.06 sekunder 3,310,062 Unikke besøg