November 27 2024 23:12:39
Navigation
· Forside
· Nyheder
· Tekniske artikler
· FAQ
· Links
· Album
· Kontakt
· Galleri Dax
· Galleri CD50
· Søg

· Forum
Besøgende
· Gæster online: 1

· Brugere online: 0

· Antal brugere: 255
· Nyeste bruger: Autosivert
Tællere

Se indlæg
 Udskriv debat
Tændingsanlæg Dax/CD50
Johnnylaursen
Hej 4stroke. håber i kan hjælpe Smile
min Honda dax er begyndt at opføre sig mærkeligt, jeg kan kun give halv gas og kører kun de 60-70 stykker.... hvis jeg giver mere gas så hakker og sprutter den...
JEG ER SIKKER PÅ AT DET ER NOGET MED TÆDNINGEN. mig og en kammerat har udskiftet platiner, endda mellem 2 helt nye ! men det har ikke hjælpet ret meget, og kondensatoren har det også fint, men mit spørgsmål er om det ikke kan være tændspolen der er ved at give op ? eller dø ? Grin
PS, jeg har tjekket om dyse er tilstoppet eller noget, både hoveddysen, og den anden dyse, ? det er ikke det ?
På forhånd tak . Johnny L
Shock Sad
Redigeret af Johnnylaursen d. 16-04-2007 19:05
 
daxerik
Hej!

Det kan godt være tændspolen i stellet eller fødespolen der er blevet svag, du kan prøve at skrue tændrørshætten af og holde tændledningen ned til motoren, så skal den helst kunne lave en gnist på 1 cm når du træder på kickpedalen.

Hilsen Erik.
 
Johnnylaursen
altså uden tændrør i `Smile

 
Johnnylaursen
``?
 
daxerik
Ja det er egentlig ligemeget men den er nemmest at træde rundt uden tændrør.
 
Johnnylaursen
okay Wink
 
Johnnylaursen
Hej igen DAXERIK og alle jer andre Wink
jeg har nu prøvet det som du sagde daxerik, det med tændkablet, og denb kan fint gnister 1cm Smile hvad er problemet så ???
 
john
Ikke fordi jeg skal gøre mig til ekspert, men er du sikker på at tændingen står helt korrekt i forhold til F mærket ?
mvh John
 
Johnnylaursen
jeg har stilt den efter f mærket ?
 
Gert Rasmussen
Det kunne være rart at vide helt nøjagtigt hvilken motor vi snakker om. Er det en original Honda? Er det en 50 cc? Karburatortype? Er svinghjulet avancerende? osv.

Og så vil det også være rart med en mere præcis beskrivelse af problemet.

Opstår problemet kun ved høje omdrejninger? Kan du f.eks. give fuld gas ved lav fart i højeste gear uden problemer? Opstår problemet først når motoren er gennemvarm?

Har du prøvet at skifte tændrør?

Eventuelle problemer med benzintilførsel eller karburator kan afprøves ved under kørsel henholdsvis at enten lukke for benzinhanen eller slå chokeren lidt til.

Kaburatorproblemer er "bløde" i det. Ved benzinmangel dør kræfterne ud jo mere der gasses op. For meget benzin ytrer sig ved at motoren "pludrer" (prøv at slå chokeren til under kørslen - så ved du hvad jeg mener)

Tændingsproblemer "plejer" at vise sig ved pludselige ryk/skud/bank ved høje omdrejninger eller under belastning.

Håber du får løst problemet. Og husk at fortælle når du har fået løst problemet - så kan vi alle lære lidt.

Mvh Gert

P.S. 60-70 km/t på en Dax - er det ikke mer' end rigeligt? Shock


 
Johnnylaursen
gert.

DET ER EN ORGINAL CD50 motor.
med 85 cylinder og 72cc topstykke.
19 mm kabu. avanceret svinghjul.

jeg kan godt give fuldgas i lave omdr. indtil den når 40 km/t (på speedometeret) så hakker den helt vildt..

ja det er værst når den er varm. og har prøvet mellem 3 forskellige tændrør.
hvis jeg slår choker til dør den ? det er den måde jeg altid slukker den på .

:/
nu kan den un køre 40
 
daxerik
Kan du holde tændrøret lys, hvis den bliver sort er der noget galt med blandingen.
 
Johnnylaursen
den er lidt sort..
så skal jeg vel have en mindre dyse i ?
MEN KAN IKKE FORSTÅ DET, FOR DEN HAR KØRT FIINT MED DET FØR ? Shock
 
daxerik
En defekt tændspole kan godt give fin gnist når den er kold, men mindre gnist når den er varm, den giver også svagere gnist hvis den har dårlig stelforbindelse.
Har du kontroleret tændingstidspunktet med stroboskoplampe eller ohmmeter, hvis den tænder for tidlig bliver der også svagere gnist.
 
Gert Rasmussen
johnnydamehaar skrev:
gert.

DET ER EN ORGINAL CD50 motor.
med 85 cylinder og 72cc topstykke.
19 mm kabu. avanceret svinghjul.

jeg kan godt give fuldgas i lave omdr. indtil den når 40 km/t (på speedometeret) så hakker den helt vildt..

ja det er værst når den er varm. og har prøvet mellem 3 forskellige tændrør.
hvis jeg slår choker til dør den ? det er den måde jeg altid slukker den på .

:/
nu kan den un køre 40


Under forudsætning af, at motoren ikke fejler "noget" mekanisk (f.eks. tikker højt eller afgiver blå røg i udstødningen) og at du ikke umiddelbart inden problemerne opstod har udskiftet eller justeret "et eller andet" - så må du vist til systematisk til at tjekke og udelukke de forskellige fejlkilder - men efter hvad du beskriver virker det for mig som mest sandsynligt med et tændingsproblem (tændspole, fødespole, ledninger, avanceringsmekanisme, tændrør).

For at afprøve om benzin-/luftblandingen er for mager skal chokerhåndtaget kun slås til sådan ca. 1/3 til 1/2-delen. Og der er jo egentlig også andre muligheder på gashåndtaget end fuld gas Wink

At slukke motoren ved at "drukne" den med chokeren er da en spøjs ting. Hvorfor gør du det på den måde?

Held og lykke med fejlfindingen - for 40 km/t med en 85 cc er ikke just imponerende. Sad
 
Johnnylaursen
nej ://
hmm fordi jeg ikke har sat tændingen til, (nøgle tingen)

 
daxerik
Det kunne nok godt spare nogen tændrør.
 
Johnnylaursen
nå okay hehe Smile

 
Johnnylaursen
så kører den næsten ordenlig igen... skiftede tændspole og platiner
 
Johnnylaursen
heej alle sammen nu kører den supert igen, købte ny elektronisk tænding...
 
Spring til debat:
Log ind
Brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Siden dannet på: 0.10 sekunder 3,317,403 Unikke besøg