Amigo Geni i Nordsjælland?
|
star |
Lagt på d. 10-08-2011 10:08
|
Bruger
Antal indlæg: 15
Tilmeldt: 04. August 2011
|
Hej - jeg har lige købt en Amigo ubeset i Jylland, og da jeg fik den hjem, så var den nok komplet, men kunne ikke starte ( har ikke kørt i mange år) - der er tilsyneladende ikke nogen gnist, og min forstand på magnettænding kan ligge på et meget lille sted.
Er der blandt jer et Amigo Geni, som tilfældigvis er fra Nordsjælland, så kunne jeg godt bruge en konsultation... |
|
|
|
Henrik |
Lagt på d. 10-08-2011 18:53
|
Super Administrator
Antal indlæg: 71
Tilmeldt: 24. October 2006
|
Hvis den har stået stille i mange år kan der været kommet lidt belægning på platinerne. Du kan muligvis komme ind gennem svinghjulet med lidt fint vandslibepapir og så prøve at lade sandpapiret slibe let på trædefladerne mens platiner er lukket. Det er ikke meget der kan/må/skal slibes.
Derefter rens med sprit, bremserens.
Platinerne er fjederpåvirket og søger derfor altid i lukket position med mindre knasten der skal åbne dem påvirker dem. De åbner en gang pr. motoromdrejning en smule før stemplet står i topposition.
Tjek tændingstidspunkt. Du kan ikke afmontere svinghjulet uden svinghjulsaftrækker og du skal heller ikke prøve på det. |
|
|
|
star |
Lagt på d. 10-08-2011 21:54
|
Bruger
Antal indlæg: 15
Tilmeldt: 04. August 2011
|
ok tak Henrik, - jeg vil prøve at se om jeg kan finde ud af det.. |
|
|
|
star |
Lagt på d. 20-08-2011 19:41
|
Bruger
Antal indlæg: 15
Tilmeldt: 04. August 2011
|
Henrik skrev:
Hvis den har stået stille i mange år kan der været kommet lidt belægning på platinerne. Du kan muligvis komme ind gennem svinghjulet med lidt fint vandslibepapir og så prøve at lade sandpapiret slibe let på trædefladerne mens platiner er lukket. Det er ikke meget der kan/må/skal slibes.
Derefter rens med sprit, bremserens.
Platinerne er fjederpåvirket og søger derfor altid i lukket position med mindre knasten der skal åbne dem påvirker dem. De åbner en gang pr. motoromdrejning en smule før stemplet står i topposition.
Tjek tændingstidspunkt. Du kan ikke afmontere svinghjulet uden svinghjulsaftrækker og du skal heller ikke prøve på det.
Henrik jeg læste din artikel om svinghjul, og kan også huske at jeg for 37 år siden brugte puch maxi forbremse fjedre i tændingen på min Honda CD 50.
Kan man lave den øvelse med Amigo også? - Det er ikke sådan at du bor her oppre i Nordsjælland et eller andet sted? - jeg har stadig ingen gnist, og aner jo slet ikke hvordan amigoen kører endnu - fra jeg købte den ubeset.... |
|
|
|
Henrik |
Lagt på d. 27-08-2011 11:39
|
Super Administrator
Antal indlæg: 71
Tilmeldt: 24. October 2006
|
Jeg har ikke lige billedet at bagsiden af et Amigo svinghjul i hovedet mere.
P25 har så vidt jeg husker kun en fjeder, men jeg kan ikke huske hvordan det lige er på Amigoen.
Jeg er "fysisk" i jylland så jeg kan desværre ikke lige hjælpe dig. Hvis du får en eller anden til at kigge på den så bliv sikker på at det er en person der rent faktisk har forstand på det.
Jeg ville ikke lige tage den første og bedste scooterpuscher, for mange af dem har ikke korrekt værktøj til "rigtige knallerter" og heller ikke viden om dem.
Nogen gange tror jeg også det kniber med den faglige stolthed i faget, for jeg har tit set fusk dårligt håndværk selv når kunder har fået lavet reparationer for store beløb.
Det er lidt som i annoncerne rundt omkring: "Hovedrenoveret motor" - ja dav, det er godt nok et udtryk der kan gradbøjes alt efter hvem der har udført det.
Nå, nu skal der jo ikke gå for meget prædken i forestillingen.
Se evt. om du kan finde en kompetent person gemmen en veteranknallert klub. De er vant til platintændinger.
|
|
|
|
star |
Lagt på d. 27-08-2011 13:38
|
Bruger
Antal indlæg: 15
Tilmeldt: 04. August 2011
|
Seneste nyt i min quest for at få min amigo til at køre er flg:
Fik en aftrækker og nye platiner via Daxerik. Så begyndte jeg at nærstudere tegningne fra manualerne, da min forstand på tænding er meget ringe og det viste sig at
1: ledningen fra spolen sat og strittede og havde slet ikke fat i platinerne.
2: det helt store mysterium var at DER GIK SLET IKKE NOGEN LEDNING FRA PLATINERNE OP TIL TÆNDSPOLEN/KONDENSATOREN?? - den var der ganske enkelt ikke
3: istedet gik der en ledning fra den spole der styrer lyset op til tændspolen ? -
Så er det lige jeg spørger; hvordan har den nogen sinde kunne køre?? - jeg fik med meget møje skubbet en ekstra ledning igennem gummibøsningen, og forbundet den med platinerne og den anden ende til tændspolen, og vupti - så var det masser af gnist. Den har stadig ikke startet, kun givet et par prutter for så at give op, men det må være tændingsindstillingen der er ikke er rigtig, - det har jeg jo så heller ikke forstand på at stille..
Men der er da lys forenden af tunnellen..
Findes der en meget nem forklaring ( læs - højtlæsning for dværge) på hvordan det gøres? |
|
|
|
daxerik |
Lagt på d. 27-08-2011 22:09
|
Bruger
Antal indlæg: 559
Tilmeldt: 11. January 2007
|
Hej Steffen.
Klik på søg og skriv tændingsjust i feltet, vælg tænding der står nederst, der er forklaring på justering.
Begrænsningen i svinghjulet har ingen betydning for at starte den, det påvirker kun topfarten.
Jeg tænkte også på om du har haft bunden at kaburatoren og renset dysen.
Er der problemer så bare ring igen.
Hilsen Erik. |
|
|
|
star |
Lagt på d. 30-08-2011 11:45
|
Bruger
Antal indlæg: 15
Tilmeldt: 04. August 2011
|
update..
nu har den været igang og kørt, men den vil ikke tage omdrejningerne for fuldt. karburatoren virker ikke som om den fungerer optimalt.
et spørgsmål dog. i forbindelse med afmontering af spolerne i tændingen, så sad der på lysspolen en slags beslag med en gaffel der ikke var helt entydig hvor dan den skulle sidde. det virker som om den har nået med tændingsbegrænseren at gøre, som sidder inde i svinghjulet. [b]da vi ikke lige kunne se hvordan den skulle sidde , - på indersiden eller ydersiden af den støbte tap inde ved akslen, så pillede vi den helt af, og motoren gik ikke et sekund anderledes end med den på.
SKAL den være der - og hvad er dens funktion? - og i givet fald hvordan ska den så sidde.
Kan det betale sig at fixere fjederen med ståltråd? |
|
|
|
daxerik |
Lagt på d. 30-08-2011 12:17
|
Bruger
Antal indlæg: 559
Tilmeldt: 11. January 2007
|
Hvis den ikke kan tage gassen kan det være noget med luftfilteret, du kan prøve at give lidt choker, hvis det hjælper får den for lidt benzin eller for meget luft.
Beslaget med gaflen er holder til smørefilt, den skal have et par dråber olie for at smøre åbneknasten på platinerne.
Hvis du vil blokere begrænsningen kan du bøje beslaget ved enden af armen ned så den blokerer. |
|
|
|
star |
Lagt på d. 30-08-2011 17:35
|
Bruger
Antal indlæg: 15
Tilmeldt: 04. August 2011
|
daxerik skrev:
Hvis den ikke kan tage gassen kan det være noget med luftfilteret, du kan prøve at give lidt choker, hvis det hjælper får den for lidt benzin eller for meget luft.
Beslaget med gaflen er holder til smørefilt, den skal have et par dråber olie for at smøre åbneknasten på platinerne.
Hvis du vil blokere begrænsningen kan du bøje beslaget ved enden af armen ned så den blokerer.
ok så beslaget har ikke anden praktisk betydning -udover smøringen ( hvis der havde siddet noget smørefilt, som der ikke gør. - Er det det samme beslag du mener jeg skal bøje for at blokere begrænsningen, eller er det på selve svinghjulets "begrænser" -
mht karburatoren så prøvede vi både med og uden filter, og med og uden choker, men med fuld gas nægtede den at gå jævnt uanset hvordan vi stillede på den.
en ubehagelig overraskelse var så lige da jeg "prøvekørte og kom op i svimlende 25 - så virkede bremserne næsten ikke - ups... der skal vist lige en rensning og justering til...
snøfteren til at slukke motoren med havde iøvrigt absolut ingen effekt, den (motoren) kørte lystigt videre, og kunne kun slukkes ved at give choke og fuld gas... mystisk at den ingen effekt havde.. |
|
|
|
daxerik |
Lagt på d. 30-08-2011 18:03
|
Bruger
Antal indlæg: 559
Tilmeldt: 11. January 2007
|
Begrænsningen sidder ude i svinghjulet og kan kun blokeres der. |
|
|