Bedste rustbeskyttelse?
|
Michael |
Lagt på d. 14-11-2008 22:39
|
Bruger
Antal indlæg: 39
|
Hej.
Hvad ville være det bedste rustbeskyttelse til en gammel Dax, som er blevet sandblæst og efterfølgende skal lakeres?
Tænker lidt på noget epoxy grunder eller zink grunder?
Der er nogle steder hvor der er "grav-rust" eller "rust pest", altså nogle små huller/fordybninger i metallet hvor det er svært at fjerne rusten 100 %, hvad kan man gøre for at stoppe rustprocessen der?
På forhånd tak!
- Michael
Honda Dax + dele KØBES kontant!
|
|
|
|
daxbo |
Lagt på d. 15-11-2008 16:43
|
Bruger
Antal indlæg: 21
|
Du kan få dit stel metaliseret, det vil sige sprøjtet med et tyndt lag zink der sprøjtes med en særlig svejseflamme så zinken er flydene når det rammer stelet det er en rigtig god rustbeskyttelse, men på den anden side så har daxerne holdt i 35 år med en ikke altid så god farve fra fabrikken (har en orginal svingaffel) som da ikke var for god
og når du nu får manlt din dax helt op hos maleren er der en god grundfarve og nok et tykkere lag farve en da den var ny + den nok ikke vil blive kørt og brugt som da den var ny tænker her på vinterbrug så holder den nok i en 30/40år mere |
|
|
|
Erik Jensen |
Lagt på d. 17-11-2008 22:18
|
Bruger
Antal indlæg: 15
|
Hej Michael,
Pas lidt på med zink grunder. Det er i sig selv ganske fortrinligt, men det jeg har prøvet var mærket "kan overlakeres med de fleste malingstyper dog ikke autolak"...
Sådan noget læser rigtige mænd først når det ER sprøjtet på, men det lykkedes mig dog at "lukke zinken inde" med almindelig grunder så projektet lykkedes alligevel.
Jeg ville nok starte med en anerkendt "rust stop" grunder som indeholder en smule fosforsyre feks. Corrostabil...
Erik |
|
|
|
daxbo |
Lagt på d. 18-11-2008 12:57
|
Bruger
Antal indlæg: 21
|
Kan kun sige læs hvad jeg skriver, jeg skriver intet om zink grunder på sprayflaske, jeg skriver metaliseret og det kan uden problemer males også med autolak, se evt http://www.jyderupsandblaeseri.dk/ |
|
|
|
Erik Jensen |
Lagt på d. 18-11-2008 19:20
|
Bruger
Antal indlæg: 15
|
Godt ord igen Bo...
Jeg snakker om zinkgrunder fordi Michael spørger om det!!!
Erik |
|
|
|
Daxshop |
Lagt på d. 18-11-2008 21:01
|
Bruger
Antal indlæg: 178
|
Ja en gang hvid eller gul zink det kommer ind over alt derefter sprøjtespartel og lakering, så holder den i 1000 år
Blot vær sikker på galvaniseringsanstalten ikke borer ekstra huller i din Dax ;-)
|
|
|
|
Michael |
Lagt på d. 19-11-2008 18:13
|
Bruger
Antal indlæg: 39
|
Hej.
Tak for svarene
Daxshop: Hvad menes med hvid eller gul zink?
- Michael
Honda Dax + dele KØBES kontant!
|
|
|
|
Daxshop |
Lagt på d. 27-11-2008 21:01
|
Bruger
Antal indlæg: 178
|