En smule tikken fra cd'eren..
|
Lasse Dahlgaard |
Lagt på d. 02-11-2008 00:09
|
Bruger
Antal indlæg: 94
Tilmeldt: 11. November 2007
|
Hej !
Har fået liv i cd'eren efter en ordentlig omgang renovering. Jeg har haft den startet nogle gange, og der noget tikken fra motoren. Derfor har jeg lige et par spørgsmål. Folk snakker nogle gange om at den øverste stempelring kan vende forkert. hvad vil det sige? (jeg kører med originalt stempelringssæt, hvis det har noget at sige?) Hvilken vej skal pilen på stemplet vende? og er der ellers andet der kan være skyld i at den tikker? |
|
|
|
brian5 |
Lagt på d. 02-11-2008 09:17
|
Bruger
Antal indlæg: 108
Tilmeldt: 30. August 2007
|
pilen på stemplet skal vende ned af. det kan også være ventilerne der tikker. der er data om hvordan stempelringene skal vende under tekniske artikler på denne side |
|
|
|
Lasse Dahlgaard |
Lagt på d. 02-11-2008 10:08
|
Bruger
Antal indlæg: 94
Tilmeldt: 11. November 2007
|
okay, den store ventiludfræsning på stemplet skal det vende op eller ned af?? altså er det ikke udstødnings udfræsningen? |
|
|
|
daxerik |
Lagt på d. 02-11-2008 10:19
|
Bruger
Antal indlæg: 559
Tilmeldt: 11. January 2007
|
Hej Lasse.
Den største udfræsning i stempeltoppen er til indsugningsventilen = pilen mod udstødningen.
Der er et bogstav på stempelringene ved åbningen, den skal vende opad. Åbningen i ringene skal bare vende i forskellig retning.
Ventilspillerum 0,05 mm på begge ventiler.
Hilsen Erik. |
|
|
|
Lasse Dahlgaard |
Lagt på d. 02-11-2008 10:52
|
Bruger
Antal indlæg: 94
Tilmeldt: 11. November 2007
|
Hej!
okay, er der andet som kan have indflydelse på at den tikker |
|
|
|
Niels J |
Lagt på d. 02-11-2008 11:12
|
Bruger
Antal indlæg: 17
Tilmeldt: 14. January 2007
|
se under tekniske artikler herefter teknik ! her finder du en fin forklaring inkl. billeder.
Knastkæden kan også spille ind. Erik har tidligere beskrevet hvordan man justerer knastkæden - måske han vil gøre det igen! :-) |
|
|
|
Lasse Dahlgaard |
Lagt på d. 02-11-2008 11:17
|
Bruger
Antal indlæg: 94
Tilmeldt: 11. November 2007
|
Jeg kan ikke se nogle bogstaver på stempelringene, er det så bare lige meget? |
|
|
|
Lasse Dahlgaard |
Lagt på d. 02-11-2008 12:53
|
Bruger
Antal indlæg: 94
Tilmeldt: 11. November 2007
|
Jo, nu er det fikset det med stempelringene. men den tikker stadig lige så meget som før... Det lyder mest voldsomt ved knastkædesiden.. hvordan strammer jeg knastkæden optimalt.. |
|
|
|
daxerik |
Lagt på d. 02-11-2008 17:19
|
Bruger
Antal indlæg: 559
Tilmeldt: 11. January 2007
|
Låseskruen sidder lige foran gearpedalakslen, først løsner du kontramøtrikken og ligekærvskruen så drejer du lidt fremad på svinghjulet, så spænder du skruen og møtrikken, har det ikke hjulpet prøver du ingen. du kan også prøve det mens motoren går i tomgang.
Giver de stadig problemer er du velkommen til at ringe.
Bemærk jeg træffes nu alle ugens dage kl 10oo - 22oo tlf. 96954080
Hilsen Erik.
Redigeret af daxerik d. 03-11-2008 13:37
|
|
|
|
Lasse Dahlgaard |
Lagt på d. 02-11-2008 20:04
|
Bruger
Antal indlæg: 94
Tilmeldt: 11. November 2007
|
Ja, så er jeg kommet (muligvis) et skridt nærmere i opklaringen. Havde besøg af en ven som har en puch maxi med slidte platiner, og derfor var den begyndt at tikke ved tændingen.
Jeg har prøvet at tage tændrøret af hondaen, så der ikke er kompression, og derefter prøvet at trykke på kickstarteren. Det lyder faktisk som om tikke lyden stammer fra tændingen. Problemet er bare at jeg har helt nyt tændingsanlæg fra daxshop, og derfor synes jeg ikke det kan passe at den skal tikke sådan, eller skal det bare køres til? |
|
|
|
Johnnylaursen |
Lagt på d. 02-11-2008 21:01
|
Bruger
Antal indlæg: 284
Tilmeldt: 14. January 2007
|
de burde steadig ikke tikke sielvom de er nye.
Mvh. Johnny Laursen
60 64 61 27
|
|
|
|
daxerik |
Lagt på d. 02-11-2008 23:40
|
Bruger
Antal indlæg: 559
Tilmeldt: 11. January 2007
|
Hvis de er platintænding kan det være smørefiltet der mangler olie. |
|
|
|
Lasse Dahlgaard |
Lagt på d. 03-11-2008 07:35
|
Bruger
Antal indlæg: 94
Tilmeldt: 11. November 2007
|
Okay, hvordan kan det komme til at tikke så voldsomt? |
|
|
|
daxerik |
Lagt på d. 03-11-2008 09:03
|
Bruger
Antal indlæg: 559
Tilmeldt: 11. January 2007
|
Nu har jeg jo ikke hørt hvordan det lyder, men tør åbneknast giver nok nærmest en pivelyd, så det kan godt være dit problem ligger et andet sted.
Prøv at holde et stykke benzinslange til øret og lyt rundt omkring på motoren, så kan man høre mere nøjagtig hvor lyden kommer fra. |
|
|
|
Lasse Dahlgaard |
Lagt på d. 03-11-2008 15:17
|
Bruger
Antal indlæg: 94
Tilmeldt: 11. November 2007
|
Nå, jeg tror måske jeg har fundet problemet. Det helt nye svinghjul er faktisk lidt skævt, det kan jeg se når den køre i tomgang. Inde på selve magneterne er der to ridser helevejen rundt, det passer lige nøjagtigt med der hvor spolerne sidder.. Kan det mon være problemet..?? |
|
|
|
daxerik |
Lagt på d. 03-11-2008 17:28
|
Bruger
Antal indlæg: 559
Tilmeldt: 11. January 2007
|
Du kan måske løsne skruerne og skubbe spolerne lidt ind mod krumtappen, må nogle uorginale tændingssystemer er skruerne ikke ordentlig spændte, der kan også være kanter på spolerne der går mod svinghjulet. |
|
|
|
Lasse Dahlgaard |
Lagt på d. 03-11-2008 21:28
|
Bruger
Antal indlæg: 94
Tilmeldt: 11. November 2007
|
Nå, så har jeg skilt cylinder og topstykke af igen igen.. og der er jo rimelig tydelige spor af at stemplet har gået imod topstykket.
Hvor lang er original cd stempel ? mit stempel er 51 mm. fra bund til top, og det er jo nok for langt. Jeg har lige lagt et billede med, der kan man ihvertfald de tydelige spor af stemplet. |
|
|
|
Lasse Dahlgaard |
Lagt på d. 03-11-2008 21:33
|
Bruger
Antal indlæg: 94
Tilmeldt: 11. November 2007
|
Her er billedet
|
|
|
|
daxerik |
Lagt på d. 03-11-2008 23:15
|
Bruger
Antal indlæg: 559
Tilmeldt: 11. January 2007
|
Orginal stempet måler 50,8 men måske er øverste kant lidt mere skarp på din, så du skal måske slibe lidt af dit stempel. |
|
|
|
lars larsen |
Lagt på d. 07-11-2008 18:35
|
Bruger
Antal indlæg: 123
Tilmeldt: 29. October 2007
|
en tyk bundpakning så køre den,,har engang oplevet det samme,,nu er der vel ikke slør i pejlstangen |
|
|