Kopitopstykke på original CD 50
|
|
Lagt på d. 26-02-2007 17:34
|
Antal indlæg:
|
Hej.
Jeg stiller dette spørgsmål på vegne af en bekendt, der er ved at renovere en CD 50 fra 1974. Han mangler det originale topstykke, så han vil gerne montere et fra en kopimotor. Stemplet er vist købt hos T-Hansen. Det viser sig ved samlingen, at stemplet rager ovenfor cylinderen, og kopitoppen har ikke udfræsning til den ekstra højde. Alt andet ser ud til at passe sammen.
Jeg ved ikke selv så meget om CD 50, så jeg er ikke klar over, om det er topstykket, der simpelthen bare ikke kan bruges, eller om det måske er et forkert stempel.
Er der nogen der kan fortælle mig, om det originale topstykke har en udfræsning på ca 5-7 mm, så stempelt går et stykke op i toppen?
Hvor høj stempelkrone er der på et originalt stempel? Altså fra krydspinden og op til toppen? |
|
|
|
Henrik |
Lagt på d. 26-02-2007 17:55
|
Super Administrator
Antal indlæg: 71
|
Hej Ole, jeg kan ikke huske det nøjagtige antal mm, som stemplet rager over cylinderen, men vil skyde på det er omkring 5 mm som du selv er inde på. På en 6v motor er dette helt normalt, det er nemlig lavet til at stemplet skal gå op i topstykket.
Du kan dog ikke rede dig ud af kniben ved at montere et stempel som passer til topstykket. 12v typen.
For plejlstangslængden er nemlig også ændret fra 6 til 12 v motor typer.
Det er dog muligt at købe nye kopi 6v 50 cc topstykker til rimelige priser, og på den måde passer det stempel du har og resten af motoren sammen. Der plejer dog ikke være mange km i thansen-stemplerne, olieringen på dem synes jeg lynhurtigt bliver slidt, og jeg tvivler også på aluminiumskvaliteten. |
|
|
|
|
Lagt på d. 26-02-2007 18:00
|
Antal indlæg:
|
Tak for hurtigt svar.
Jeg tror min kammerat bliver ked af det. Problemet er, at han har ofret en renovering på det topstykke, og først bagefter opdager han, at det ikke passer. Kan man ikke få et stempel, der er lavere? |
|
|
|
|
Lagt på d. 26-02-2007 18:04
|
Antal indlæg:
|
Vil det være muligt/forsvarligt at klare det med en afstandsskive med huller til de respektive kanaler, monteret under cylinderen? |
|
|
|
daxerik |
Lagt på d. 26-02-2007 18:29
|
Bruger
Antal indlæg: 559
|
Hej!
Det bedste er at få et topstykke der passer til motoren, lægger du ret meget under cylinderen kan knastkæden ikke nå.
Jeg har brugte topstykker der er renoveret, måske kan vi finde en byttepris med det 12v topstykke.
Du må gerne ringe til mig hvis det har interresse.
Hilsen Erik. Telf.96954080. |
|
|
|
|
Lagt på d. 26-02-2007 18:38
|
Antal indlæg:
|
Tak for det.
Jeg får lige fat i min kammerat, og giver ham dit nummer. Så kan han selv kontakte dig. Han hedder Leif. |
|
|