Hvad er topfarten?
|
Toke |
Lagt på d. 19-03-2008 19:47
|
Bruger
Antal indlæg: 85
Tilmeldt: 22. August 2007
|
Hej,
Hvad burde topfarten ca. være på følgende maskine:
Original dax-motor.
70cc cylinder.
14 mm. karburator.
Bagtandhjul 35T.
Fortandhjul 15T.
Original udstødning.
Mvh Toke
|
|
|
|
daxerik |
Lagt på d. 19-03-2008 21:38
|
Bruger
Antal indlæg: 559
Tilmeldt: 11. January 2007
|
Normalt kører en 70cc 60-8o km/t, men jeg tror din gearing er alt for høj, 42t bag ville nok være bedre.
På min dax kørte jeg med 38t bag og 15t for topfart over 115 km/t.
Hilsen Erik. |
|
|
|
Toke |
Lagt på d. 19-03-2008 21:45
|
Bruger
Antal indlæg: 85
Tilmeldt: 22. August 2007
|
Den trækker ellers fint nok, men den er ikke meget for at komme over 60 km/t...
Mvh Toke
|
|
|
|
daxerik |
Lagt på d. 20-03-2008 12:49
|
Bruger
Antal indlæg: 559
Tilmeldt: 11. January 2007
|
Har du prøvet at blive i 2. gear, der skulle den gerne kunne køre ca. 60 km/t. |
|
|
|
Toke |
Lagt på d. 20-03-2008 14:59
|
Bruger
Antal indlæg: 85
Tilmeldt: 22. August 2007
|
Nej det har jeg ikke, det må hellere prøves en dag...
Mvh Toke
|
|
|
|
Mads |
Lagt på d. 25-03-2008 17:54
|
Bruger
Antal indlæg: 19
Tilmeldt: 27. April 2007
|
Hej - jeg næsten samme spørgsmål.
Kørte derefter for første gang en længere tur med min nye 85 cc cylinder . Den trækker fint nu, men alligevel kører den kun 65 km/t, hvor den std. kørte 75 km/t :S
Hvad kan det skyldes? For lille gearing, karburator/dyse eller måske fordi jeg har sat en 8'er tændrør i(C8HSA)? |
|
|
|
daxerik |
Lagt på d. 25-03-2008 18:34
|
Bruger
Antal indlæg: 559
Tilmeldt: 11. January 2007
|
Det er vel ikke en 12v stempel du har i. |
|
|
|
Mads |
Lagt på d. 25-03-2008 19:03
|
Bruger
Antal indlæg: 19
Tilmeldt: 27. April 2007
|
Jo, skulle det gerne være. |
|
|
|
daxerik |
Lagt på d. 25-03-2008 19:22
|
Bruger
Antal indlæg: 559
Tilmeldt: 11. January 2007
|
Ja hvis det er en 12v motor du har. |
|
|
|
Mads |
Lagt på d. 25-03-2008 19:26
|
Bruger
Antal indlæg: 19
Tilmeldt: 27. April 2007
|
Ja, det er det. |
|
|
|
Mads |
Lagt på d. 26-03-2008 19:20
|
Bruger
Antal indlæg: 19
Tilmeldt: 27. April 2007
|
daxerik - havde du en idé om hvad der kunne skyldes den lave fart? |
|
|
|
daxerik |
Lagt på d. 26-03-2008 20:03
|
Bruger
Antal indlæg: 559
Tilmeldt: 11. January 2007
|
Hvis kompressionen er god nok og knastakslen står på mærkerene, er der næsten kaburator tilbage, så måske skal du have anden dyse i, tændrøret skal helst blive lys brun, om du bruger c7hsa eller 8 betyder ikke så meget, 8ren kan bare tåle mere varme, men soder også lettere til hvis blandingen er for fed. |
|
|
|
Mads |
Lagt på d. 26-03-2008 20:25
|
Bruger
Antal indlæg: 19
Tilmeldt: 27. April 2007
|
Okay, tror du så en 21 mm karburator ville være optimal for den nye cylinder?
Men tror du ikke også gearingen har noget at sige? For den skal slet ikke trække lige så langt ud i gearene, som den kunne std.? |
|
|
|
daxerik |
Lagt på d. 26-03-2008 21:06
|
Bruger
Antal indlæg: 559
Tilmeldt: 11. January 2007
|
Kaburatorstørrelsen skal helst passe med størrelsen ved indsugningsventilen.
Angående gearingen skal den gerne kunne trække op på mindst samme topfart som std. og hvis den kører stærkere kan den nok trække en højere gearing. |
|
|
|
Mads |
Lagt på d. 26-03-2008 21:08
|
Bruger
Antal indlæg: 19
Tilmeldt: 27. April 2007
|
Lige nu er det bare std. karburatoren der sidder på, så den skulle da gerne passe til indsugningsventilen?
Angående gearingen skal den gerne kunne trække op på mindst samme topfart som std. og hvis den kører stærkere kan den nok trække en højere gearing.
Netop! - Den nye cylinder burde da mindst have den samme topfart som std. med den nuværende gearingen - det er det jeg ikke forstår
Redigeret af Mads d. 26-03-2008 21:10
|
|
|