November 22 2024 16:23:46
Navigation
· Forside
· Nyheder
· Tekniske artikler
· FAQ
· Links
· Album
· Kontakt
· Galleri Dax
· Galleri CD50
· Søg

· Forum
Besøgende
· Gæster online: 2

· Brugere online: 0

· Antal brugere: 255
· Nyeste bruger: Autosivert
Tællere

Se indlæg
 Udskriv debat
Hvad er topfarten?
Toke
Hej,

Hvad burde topfarten ca. være på følgende maskine:

Original dax-motor.
70cc cylinder.
14 mm. karburator.
Bagtandhjul 35T.
Fortandhjul 15T.
Original udstødning.
Mvh Toke
 
www.123hjemmeside.dk/yamahafs1
daxerik
Normalt kører en 70cc 60-8o km/t, men jeg tror din gearing er alt for høj, 42t bag ville nok være bedre.
På min dax kørte jeg med 38t bag og 15t for topfart over 115 km/t.

Hilsen Erik.
 
Toke
Den trækker ellers fint nok, men den er ikke meget for at komme over 60 km/t...
Mvh Toke
 
www.123hjemmeside.dk/yamahafs1
daxerik
Har du prøvet at blive i 2. gear, der skulle den gerne kunne køre ca. 60 km/t.
 
Toke
Nej det har jeg ikke, det må hellere prøves en dag...
Mvh Toke
 
www.123hjemmeside.dk/yamahafs1
Mads
Hej - jeg næsten samme spørgsmål.

Kørte derefter for første gang en længere tur med min nye 85 cc cylinder Smile. Den trækker fint nu, men alligevel kører den kun 65 km/t, hvor den std. kørte 75 km/t :S

Hvad kan det skyldes? For lille gearing, karburator/dyse eller måske fordi jeg har sat en 8'er tændrør i(C8HSA)?
 
daxerik
Det er vel ikke en 12v stempel du har i.
 
Mads
Jo, skulle det gerne være.
 
daxerik
Ja hvis det er en 12v motor du har.
 
Mads
Ja, det er det.
 
Mads
daxerik - havde du en idé om hvad der kunne skyldes den lave fart? Smile
 
daxerik
Hvis kompressionen er god nok og knastakslen står på mærkerene, er der næsten kaburator tilbage, så måske skal du have anden dyse i, tændrøret skal helst blive lys brun, om du bruger c7hsa eller 8 betyder ikke så meget, 8ren kan bare tåle mere varme, men soder også lettere til hvis blandingen er for fed.
 
Mads
Okay, tror du så en 21 mm karburator ville være optimal for den nye cylinder?

Men tror du ikke også gearingen har noget at sige? For den skal slet ikke trække lige så langt ud i gearene, som den kunne std.?
 
daxerik
Kaburatorstørrelsen skal helst passe med størrelsen ved indsugningsventilen.
Angående gearingen skal den gerne kunne trække op på mindst samme topfart som std. og hvis den kører stærkere kan den nok trække en højere gearing.
 
Mads
Lige nu er det bare std. karburatoren der sidder på, så den skulle da gerne passe til indsugningsventilen?

Angående gearingen skal den gerne kunne trække op på mindst samme topfart som std. og hvis den kører stærkere kan den nok trække en højere gearing.


Netop! - Den nye cylinder burde da mindst have den samme topfart som std. med den nuværende gearingen - det er det jeg ikke forstår Wink
Redigeret af Mads d. 26-03-2008 21:10
 
Spring til debat:
Log ind
Brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Siden dannet på: 0.08 sekunder 3,312,167 Unikke besøg