tænding på 6v dax motor
|
jesper uhre |
Lagt på d. 08-12-2007 10:34
|
Bruger
Antal indlæg: 50
Tilmeldt: 27. April 2007
|
hey
er der ikke en måde til jeg kan få mindax til og lade med 12v? |
|
|
|
Johnnylaursen |
Lagt på d. 08-12-2007 16:56
|
Bruger
Antal indlæg: 284
Tilmeldt: 14. January 2007
|
ja med avancerende svinghjul kan du måske komme op på det
Mvh. Johnny Laursen
60 64 61 27
|
|
|
|
lars larsen |
Lagt på d. 08-12-2007 18:37
|
Bruger
Antal indlæg: 123
Tilmeldt: 29. October 2007
|
det er ikke nok at skifte svinghjulet,hele tændingen skal være 12v
måske kan man udskifte ensretteren med en med 4 dioder,så hele vekselstrømmen udnyttes,som standart skære den halvdelen af sinuskurven af.jeg kan ikke lige huske hvad diode krydset hedder
er det en brokobling??? |
|
|
|
Daxshop |
Lagt på d. 08-12-2007 20:22
|
Bruger
Antal indlæg: 178
Tilmeldt: 09. January 2007
|
Det er ikke en holdbar løsning den højere spænding opnås kun ved rigtig høje omdrejninger. Ved lavere omdrejninger vil modstanden i 12v påre være så stor at spændingsfaldet vil forårsage 0 lys og det var jo ikke lige meningen.
Alternativt kan tilbydes
http://daxshoppen...32ca1892cc
Redigeret af Daxshop d. 08-12-2007 20:23
|
|
|
|
daxerik |
Lagt på d. 09-12-2007 10:05
|
Bruger
Antal indlæg: 559
Tilmeldt: 11. January 2007
|
En orginal Dax 6v lysspole er beregnet til 25/25 watt forpære, når man sætter 12v pærer i giver den de dobbelte watt, så den giver fint lys med H4 forpære ved samme omdrejninger som med 6v pærer.
Ladesystemet har jeg ikke prøvet at ændre.
Hilsen Erik.
Redigeret af daxerik d. 09-12-2007 13:46
|
|
|
|
john |
Lagt på d. 09-12-2007 11:09
|
Bruger
Antal indlæg: 66
Tilmeldt: 10. January 2007
|
Med hensyn til brug af brokobling på ladestrøm kan det kun lade sig gøre, hvis der etableres et nyt uafhængigt stel niveau, (Et AC og et DC stel) Prøv at se på skitsen. Hvis ikke der bruges 2 stel kortsluttes pkt 1 og 3, og det giver ingen forbedring ift det originale setup. Men hvad vil man egentlig opnå med at ændre i ladesystemet, da dette jo ikke har noget med lyssystemet at gøre?
john tilknyttede følgende billede:billede:
|
|
|
|
lars larsen |
Lagt på d. 09-12-2007 11:49
|
Bruger
Antal indlæg: 123
Tilmeldt: 29. October 2007
|
ja det var lige det jeg var i tvivl om.den manglende separarte vekselstrøms nul,dvs at man skal fremstille en lysspole der er isoleret fra stel.men dette er rent teori,syntes at det fungere fint orginalt,dog vil jeg have en spændings,regulator på ,så pærene bedre holder.
du har helt ret i at batteriet kun er til frigears indikator og blinklys
evt bremselys og horn
hej john,har kopieret din skitse over i yamaha forum,hvis du ikke vil have det så send mig en pm,hilsen lars
Redigeret af lars larsen d. 19-01-2008 10:34
|
|
|
|
lars larsen |
Lagt på d. 09-12-2007 11:56
|
Bruger
Antal indlæg: 123
Tilmeldt: 29. October 2007
|
men jesper hvorfor vil du ændre spændingen,er det for at kunne montere noget 12v udstyr på daxen???
hvis det er for at kunne køre med 12 v pære,er der biligere at montere en 6v regulator og beholde de 6v pære |
|
|
|
lars larsen |
Lagt på d. 09-12-2007 16:19
|
Bruger
Antal indlæg: 123
Tilmeldt: 29. October 2007
|
det er faktisk muligt at isolere ladespolen,ved at fjerne stel ledningen
og føre den op til ensretteren.
er der nogen der ved hvorfor fødespolen til tændspolen og lysspolen er forbundet??er de kombineret.må hellere tjekke diagrammet,,, |
|
|