November 22 2024 12:07:06
Navigation
· Forside
· Nyheder
· Tekniske artikler
· FAQ
· Links
· Album
· Kontakt
· Galleri Dax
· Galleri CD50
· Søg

· Forum
Besøgende
· Gæster online: 2

· Brugere online: 0

· Antal brugere: 255
· Nyeste bruger: Autosivert
Tællere

Se indlæg
 Udskriv debat
tænding på 6v dax motor
jesper uhre
hey

er der ikke en måde til jeg kan få mindax til og lade med 12v?

Johnnylaursen
ja med avancerende svinghjul kan du måske komme op på det
Mvh. Johnny Laursen

60 64 61 27

lars larsen
det er ikke nok at skifte svinghjulet,hele tændingen skal være 12v
måske kan man udskifte ensretteren med en med 4 dioder,så hele vekselstrømmen udnyttes,som standart skære den halvdelen af sinuskurven af.jeg kan ikke lige huske hvad diode krydset hedder
er det en brokobling???

Daxshop
Det er ikke en holdbar løsning den højere spænding opnås kun ved rigtig høje omdrejninger. Ved lavere omdrejninger vil modstanden i 12v påre være så stor at spændingsfaldet vil forårsage 0 lys og det var jo ikke lige meningen.

Alternativt kan tilbydes
http://daxshoppen...32ca1892cc
Redigeret af Daxshop d. 08-12-2007 20:23
Mvh. Palle
http://www.Daxsho...
Tlf.51889407

www.daxshop.dk
daxerik
En orginal Dax 6v lysspole er beregnet til 25/25 watt forpære, når man sætter 12v pærer i giver den de dobbelte watt, så den giver fint lys med H4 forpære ved samme omdrejninger som med 6v pærer.
Ladesystemet har jeg ikke prøvet at ændre.

Hilsen Erik.
Redigeret af daxerik d. 09-12-2007 13:46

john
Med hensyn til brug af brokobling på ladestrøm kan det kun lade sig gøre, hvis der etableres et nyt uafhængigt stel niveau, (Et AC og et DC stel) Prøv at se på skitsen. Hvis ikke der bruges 2 stel kortsluttes pkt 1 og 3, og det giver ingen forbedring ift det originale setup. Men hvad vil man egentlig opnå med at ændre i ladesystemet, da dette jo ikke har noget med lyssystemet at gøre?
john tilknyttede følgende billede:billede:
lade0001.jpg

lars larsen
ja det var lige det jeg var i tvivl om.den manglende separarte vekselstrøms nul,dvs at man skal fremstille en lysspole der er isoleret fra stel.men dette er rent teori,syntes at det fungere fint orginalt,dog vil jeg have en spændings,regulator på ,så pærene bedre holder.
du har helt ret i at batteriet kun er til frigears indikator og blinklys
evt bremselys og horn

hej john,har kopieret din skitse over i yamaha forum,hvis du ikke vil have det så send mig en pm,hilsen lars
Redigeret af lars larsen d. 19-01-2008 10:34

lars larsen
men jesper hvorfor vil du ændre spændingen,er det for at kunne montere noget 12v udstyr på daxen???
hvis det er for at kunne køre med 12 v pære,er der biligere at montere en 6v regulator og beholde de 6v pære

lars larsen
det er faktisk muligt at isolere ladespolen,ved at fjerne stel ledningen
og føre den op til ensretteren.
er der nogen der ved hvorfor fødespolen til tændspolen og lysspolen er forbundet??er de kombineret.må hellere tjekke diagrammet,,,Shock

Spring til debat:
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Siden dannet på: 0.71 sekunder 3,311,861 Unikke besøg