Ingen Gnist CD50
|
Casper S |
Lagt på d. 11-11-2007 14:56
|
Bruger
Antal indlæg: 48
|
Hej.
Jeg har en CD50 jeg har renoveret, men kan ikke få den til at gniste. Er der nogle udelukkelsesmetoder der kan bruges? Fordi det kan jo simpelthen være så mange ting: færdig tændspole, dårlige platiner, ikke nok stelforbindelse, færdig kondensator.
Syntes simpelthen det er håbløst hvis jeg skal til at skifte det hele.
Nogen gode ídeer?
Mvh Casper Sørensen |
|
|
|
lars larsen |
Lagt på d. 11-11-2007 16:07
|
Bruger
Antal indlæg: 123
|
jeg har samme problem,jeg vil dog skifte tændspole platin kondensator og tændrør,,så dyrt kan det vel ikke være.
der plejer at blive dårlig forbindelse i tændspolen,jeg har skiftet 2
platiner og kondensator skal nok være orginale for at kvaliteten er i orden,jeg har prøvet med t,hansen dele,de virker ikke længe. |
|
|
|
daxerik |
Lagt på d. 11-11-2007 18:16
|
Bruger
Antal indlæg: 559
|
Hej!
Prøv først at måle modstand med et ohmmeter, på den sorte ledning fra tændingen og stel, når platinerne er åbne skal der være mere modstand end når de er lukkede, er det tilfældet virker platinerne.
Så mål om der kommer strøm på den sorte ledning når motoren roteres, kan også afprøves med en pære, hvis der er strøm er der kun tændspolen i stellet tilbage, sæt den sorte ledning direkte til spolen, så det ikke er noget i ledningsnettet der kortslutter.
Skru tændrørshætten af og hold tændledningen tæt til motoren, så skal der helst kunne trækkes en ginst på ca. 1 cm. Kan der det er tændingen iorden.
Lykkes det ikke er det bare at sende tændingen til mig, så skal jeg nok få liv i den.
Hilsen Erik. |
|
|
|
Casper S |
Lagt på d. 11-11-2007 18:59
|
Bruger
|
Mange tak for jeres svar.
Jeg skaffer et multimeter hjem så jeg kan få udmålt tændingen. |
|
|
|
Casper S |
Lagt på d. 12-11-2007 16:44
|
Bruger
|
Så har jeg fået målt tændingen nu.
Jeg syntes ikke jeg kunne se nogen forskel på modstanden på ohmmetret når jeg åbnede og lukkede platinerne. Dog syntes jeg at kunne måle en minimal strøm når jeg trådte på kickstarteren når jeg holdte voltmetret på stel samt den sorte ledning fra tænding af.
Jeg har prøvet at skifte platiner, uden noget andet resultat.
Jeg har lagt nogle billeder op du måske kunne tage et kig på erik:
http://peecee.dk/...resize=yes
Sidst den kørte gik motoren ud pga. den ledning du kan se er samlet med en muffe var blevet slebet over af svinghjulet. Men jeg kan ikke forstå at der ikke er nok kontakt til at den skulle kunne give lidt gnist bare.
Kondensatoren syntes jeg se en smule ud somom at den er poppet, er dog ikke sikker. |
|
|
|
daxerik |
Lagt på d. 12-11-2007 18:02
|
Bruger
|
Hej!
Det ser ud som ledningen rører ved stel på platinerne, der skal være isolering imellem så der kun er forbindelse til bladfjederen gennem skruen.
Hvis samlemuffen sidder på en ledning mellem lysspole og fødespole, kan den tage tråden fra fødespolen ud og sætte den til stel ved en skrue, så bliver spolen mere effektiv.
Lednignerne på kondensatoren må ikke få stelforbindelse på kanten.
Jeg ville skifte platiner og kondensator, dem har jeg i Japanske til 50 kr pr stk.
Du er altid velkommen til at ringe, jeg træffes bedst 18oo-24oo eller weekend.
Hilsen Erik. |
|
|
|
Lund |
Lagt på d. 12-11-2007 19:25
|
Bruger
Antal indlæg: 108
|
daxerik skrev:
Hej!
Det ser ud som ledningen rører ved stel på platinerne, der skal være isolering imellem så der kun er forbindelse til bladfjederen gennem skruen.
Hvis samlemuffen sidder på en ledning mellem lysspole og fødespole, kan den tage tråden fra fødespolen ud og sætte den til stel ved en skrue, så bliver spolen mere effektiv.
Lednignerne på kondensatoren må ikke få stelforbindelse på kanten.
Jeg ville skifte platiner og kondensator, dem har jeg i Japanske til 50 kr pr stk.
Du er altid velkommen til at ringe, jeg træffes bedst 18oo-24oo eller weekend.
Hilsen Erik.
Erik så rustne som platinerne er, mon så ikke planiterne er så irrede at der ikke kan skabes kontakt mellem dem?
Pensioneret knallertpusher tilbage i 90érne
|
|
|
|
daxerik |
Lagt på d. 12-11-2007 19:32
|
Bruger
|
Platinerne er ikke kønne så jeg ville begynde med sat skifte dem, men jeg tror stadig de er kortsluttede ved ledningen. |
|
|
|
Lund |
Lagt på d. 12-11-2007 19:38
|
Bruger
Antal indlæg: 108
|
daxerik skrev:
Platinerne er ikke kønne så jeg ville begynde med sat skifte dem, men jeg tror stadig de er kortsluttede ved ledningen.
Tro kan flytte bjerge men ikke få liv i en CD
Pensioneret knallertpusher tilbage i 90érne
|
|
|
|
Casper S |
Lagt på d. 12-11-2007 21:40
|
Bruger
|
Hej
Efter jeg fik isoleret ledningen fra platinerne fra stel, så gav den gnist. Det var lige det der skulle til. Havde desuden også motoren igang.
Jeg skulle så lige have styr på en ledning som sleb op af svinghjulet, men da jeg fik det samlet igen, var der næsten ingen gnist. Kun lidt hvis jeg holder tændkablet helt op af topstykket. Tjekkede selvfølgelig at der ikke var blevet slebet hul på ledningen.
Men jeg makker lidt videre imorgen, hvis jeg ikke får det til at virke kontakter jeg dig lige igen.
Indtil videre mange tak for hjælpen!
Redigeret af Casper S d. 12-11-2007 21:41
|
|
|
|
daxerik |
Lagt på d. 13-11-2007 17:03
|
Bruger
|