November 22 2024 06:49:18
Navigation
· Forside
· Nyheder
· Tekniske artikler
· FAQ
· Links
· Album
· Kontakt
· Galleri Dax
· Galleri CD50
· Søg

· Forum
Besøgende
· Gæster online: 1

· Brugere online: 0

· Antal brugere: 255
· Nyeste bruger: Autosivert
Tællere

Se indlæg
 Udskriv debat
6vtil12v
Johnnylaursen
Hvad skal der til ? er det ikke bare nyt cylle og topstykke + tænding + krumtap ? er der mere ? Smile
Mvh. Johnny Laursen

60 64 61 27
 
Lund
Hvorfor skal cylinder og topstykke ændres for at ændre spændingen fra 6 til 12V?
Redigeret af Lund d. 28-09-2007 21:04
Pensioneret knallertpusher tilbage i 90érne
 
http://www.sitecenter.dk/freespace/
daxerik
Det er nok mere alt det elektriske der skal skiftes, hvis 6 volt lysspolen giver vekselstrøm nok kan man bare sætte 12 volts pærer i,
jeg har selv kørt med 12v 55/60w forpære og det gav fint lys.
Der findes også 12v CDI anlæg til 6v krumtappen, måske har Palle noget liggende.
Redigeret af daxerik d. 28-09-2007 23:46
 
Johnnylaursen
det er ikke det jeg mener ??? altså så jeg fx kan få noget vildere tun på ??? ikke det med elektronik jeg mener ,,,
man kan jo få en 6v og 12v motor !? (forskel på slaglængden)
Mvh. Johnny Laursen

60 64 61 27
 
Daxshop
En original Honda 6v og en Original Honda 12v Har samme slaglængde

Og i princippet kan du bruge 12v tundele til til 6v motore så længe du tager højde for forskellen på stempler og forbrændingskamre.

Når Kineser motorene og F.eks Hondas C90 maskiner kommer ind så ændrer tingene sig.

Eller skal du tage højde for om du kører med std. krydsmål over pindboltene 68,5 mm eller som på Monster motorene med 72 mm

Nedenstående gælder de gammelkendte motortyper og ikke Monstermotorene

Size
49cc is called 50
72cc is called 70
84.5cc is called 85
86cc is called 90
97.16cc is called 100
107cc/108cc is called 110

Cubic Capacity in ml = bore rad.(mm) squared x 3.142 x stroke (mm), divided by 1,000

Short stroke series
49cc = 39mm bore x 41.4mm stroke (C50, Z50, Jincheng 50)
72cc = 47mm bore x 41.4mm stroke (C70)
85cc = 51mm bore x 41.4mm stroke

Long stroke series
86cc = 47mm bore x 49.5mm stroke (C90)
98cc = 50mm bore x 49.5mm stroke (Chinese 100 models)
107/108cc = 52.4mm bore x 49.5mm stroke (Chinese 110 models)
124cc = 54.0mm bore x 54.0mm stroke (Chinese 125 models)

There are 3 basic engine types:
1) 6v contact breaker/points model. Jincheng JC50Q-7 (Easy Rider M50/D/M/etc.) Panda, Singa etc. uses the 6v breaker/points model, only it has CDI ignition.
2) 12v CDI model. Honda.
3) 12v CDI C90 model (long GB5 cylinder) Honda, Jialing JH90

There are 6 basic head types:
1) 49cc 6v head.
2) 72cc 6v head.
3) 49cc 12v head.(small valves GK4 head)
4) 49cc 12v head (large valves)
5) 72cc 12v head.
6) 89cc 12v head. (GB5)
This is important for the piston type!

6v or 12v cylinders are all the same.

Mvh. Palle
http://www.Daxsho...
Tlf.51889407
 
www.daxshop.dk
daxerik
Og man skal også huske på at der er forskellig højde på cylindrene, 63mm til de mindre og 69mm til de større motorer.
 
Johnnylaursen
mange tak for de gode svar Smile
men kan jeg godt smide en fx 12V tænding på ? "TIL KINA MOTOR"
Mvh. Johnny Laursen

60 64 61 27
 
daxerik
12v tændingsanlæget skal være veregnet til 6v krumtappen, de fleste 12v motoren har tykkere krumtapende til svinghjulet.
Du skrev noget om at du ville tune motoren istedet.
 
Daxshop
De fleste Kina motore er født med 12V anlæg
Det er kun Jincheng der har lavet et 12V tændingsanlæg der passer på den kort 6v Krumtap, det er også derfor det kan gemmes under det original 6v tændingsskjold.
Kina Krumtapperne er både tykkere og længere som Erik ganske rigtig siger.

Man kan få en adapter til at sætte på en 6v tap så et std Kina 12v anlæg passer på, men det er en klyt løsning.

Hvis du vil tune seriøst så køb en krumtap med den Ende du ønsker de fleste seriøse firmaer har til begge dele.
Mvh. Palle
http://www.Daxsho...
Tlf.51889407
 
www.daxshop.dk
Johnnylaursen
okay SmileSmileSmile
Mvh. Johnny Laursen

60 64 61 27
 
Spring til debat:
Log ind
Brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Siden dannet på: 0.17 sekunder 3,311,241 Unikke besøg