Adskillelse af MadAss motor. Tips tak.
|
McReiner |
Lagt på d. 01-05-2007 12:30
|
Bruger
Antal indlæg: 43
Tilmeldt: 19. January 2007
|
Hej alle.
Da min originale MadAss motor stod af i weekenden er jeg gået igang med at hovedrenovere den.
Jeg har taget alt det lette: Elstarter, cylinder/topstykke, og hele koblingsdelen.
Jeg mangler nu at pille svinghjulet af, og åbne til gearkassen, men nu kommer mine spørgsmål:
1: Er det svært at få de to krumtapshuse fra hinanden, og hvordan gør i?
2: Har set på mange tegninger at der er 2 aksler med tandhjul, og en skifteaksel. Er alle delene på dem lås fast med ringe eller splitter, eller er der mulighed for at det hele bare falder ud lige så snart man får de to dele fra hinanden? |
|
|
|
daxerik |
Lagt på d. 01-05-2007 13:04
|
Bruger
Antal indlæg: 559
Tilmeldt: 11. January 2007
|
Hej!
Du skal først have svinghjulet af.
Motoren skal ligge med højre (koblingssiden) nedad, skru alle skruer og kædehjulet af, lige over kædehjulsakslen er der en bolt i enden af skiftetromlen, den skal også skrues af, så bliver alle geardele liggende i den højre halvdel, dog skal du passe på kædehjulsakslen ikke følger med op, der er løse tandhjul på højre ende af begge aksler.
Krumtaphushalvdelene er normalt lette at få fra hinanden, ved fodhvilerbolthullerne er der en kant hvor du kan sætte en klobs imod og banke på, så den venstre halvdel kan løftes af.
Du er altid velkommen til at ringe hvis du vil.
Hilsen Erik. Telf.96954080 |
|
|
|
McReiner |
Lagt på d. 01-05-2007 13:26
|
Bruger
Antal indlæg: 43
Tilmeldt: 19. January 2007
|
Hej Erik
Det lyder jo til det ikke er det helt store problem så Jeg prøver her når jeg får fat i en aftrækker. Skal nok lige give besked når jeg har fået det skilt ad. |
|
|
|
daxerik |
Lagt på d. 01-05-2007 14:33
|
Bruger
Antal indlæg: 559
Tilmeldt: 11. January 2007
|
Hvis du vil kan du godt skille huset ad med svinghjulet monteret, så følger krumtappen med venstre hushalvdel op, så det er lidt vanskeligere.
Har du fundet ud af hvad der er sket med motoren? |
|
|
|
McReiner |
Lagt på d. 01-05-2007 15:29
|
Bruger
Antal indlæg: 43
Tilmeldt: 19. January 2007
|
Jep har fundet ud af hvad der er sket, og det er egentlig ikke nødvendigt at jeg skiller gearkassen af. Men jeg gør det alligevel, for at få eventuelle metalstumper ud, og få skiftet pakning og simmeringe (Derfor vil jeg gerne have svinghjulet af)
Det der er sket, er at koblingen i noget tid har sagt nogen små raslelyde, fordi "noterne" på krumtappen har været slidte. Koblingen har så endelig haft slør nok, til at løsne låseblikken + møtrikken, og derved er hele udtrykker systemet gået til. Altså trykaksel, leje, justerskrue, osv.
Så der skal nok ny krumtap og koblingsskål til i den sidste ende. Men det er nok temmelig dyrt. Så den midlertidige løsning lige nu er en ny motor |
|
|