May 03 2024 19:22:26
Navigation
· Forside
· Nyheder
· Tekniske artikler
· FAQ
· Links
· Album
· Kontakt
· Galleri Dax
· Galleri CD50
· Søg

· Forum
Besøgende
· Gæster online: 1

· Brugere online: 0

· Antal brugere: 255
· Nyeste bruger: Autosivert
Tællere

Se indlæg
 Udskriv debat
Kina stel - er de ok?
POUL ANDERSEN
Hej. Jeg har en sprit ny Dax ST70, købt af Honda importøren, Vilh.Nelleman, i 98 ell. 99. Nu påtænker jeg at bygge den over på et Kina-stel, evt af den nye type med 5,5 l. tank, f.eks: http://www.ebay.de/itm/Dax-Umbau-5-5-Liter-Tank-Kabelbaum-Tank-Rahmen-/390334752596?pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item5ae1c3a754

Er der nogen som har erfaring med nyere kina-stel? Dur`de? Jeg tænker bla. på rust, styrke og om alle huller passer osv.
Vil alle dele fra min Dax passe over på kina-stellet eller er der noget jeg skal tage højde for?
Stel nr. skal i ikke tænke på - det har jeg styr på.Smile
På forhånd tak.
 
star
ja, jeg kan ikke svare på dit spørgsmål, men er enormt nysgerrig.....

hvorfor??? - når man har en spritny original gammel....?
hvad er det lige jeg ikke forstår?
 
POUL ANDERSEN
Hej Star.
Forstår godt din nysgerrighed, og kan se at jeg burde have forklaret mine hensigter.
Jeg vil have min Dax på plader, som veteran mc. Det stel nummer som den nye har, kan ikke indregistreres uden bla. en støjtest, som koster mere end kr. 7.000. Tåbeligt, men sådan er det bare.
Min Dax var på vej til Argentina med skib, da Honda erfarede at Argentinerne ikke kunne betale fakturaen. Derfor kom en portion Dax
ST 70 til Honda importøren i Århus. De blev så solgt til folk som var ligeglade med, at knallerten/mcèn ikke måtte køre i DK, hverken som knallert ( 70 cc ) eller som mc.
 
star
Hej Poul!

Kan en tysk TÜV ikke bruges? - de kørte jo i Tyskland, jeg har set dem annonceret der? - Jeg troede de danske myndigheder accepterede en tysk tüv, ligesom med udstødninger og så meget andet..
Men det har du vel forstås for længst tænkt på..
 
POUL ANDERSEN
Hej Star
Den overholder ikke EU regler, bla har den ikke 17 cifre i stel nr. som alle nye EU køretøjer skulle have i 97, hvis jeg husker korrekt. Skulle den indregistres som årg 98, vil der også komme en del afgift på. Som veteran mc er afgiften 0 og forsikring og vægtafgift er meget billigt.
Jeg overvejer også en 125 - 150cc motor til den, men fås de med "semi-automatisk" Dax kobling, eller er de alle med alm. kobling?
Er de solide nok, de Kina motorer?
 
star
Vi har haft en 90 cm3 lifan motor med semiautomatisk kobling på en junior crosser ( hvor man bare tramper på pedalen ,- fire gear nedad, og så begyndte den forfra, dvs trampede man ned igen så startede den forfra i første. ( sådan mener jeg ikke dax virkede) - men ingen koblingsgreb. -

vi havde den i 3 år,- uden den slog en prut forkert,- startede første gang - skulle lige have lidt choker i starten,- gik helt stille og roligt i tomgang når den var varm. den kørte vel en 80-90 km/t med mig på ( som var for stor til den og 82 kilo tung)

Jeg har faktisk lige solgt den for en måned siden, fordi knægten var vokset fra den ( han er 17 og højere end sin far) for 1700 kr

du kan se motoren herunder (på maskinen)


http://www.flickr...195364184/

http://www.flickr...195362928/
Redigeret af star d. 29-09-2011 17:11
 
daxbo
Hvorfor ikke købe et st70 stel i tyskland og flytte det over på
 
http://www.123hjemmeside.dk/hondadax
POUL ANDERSEN
Daxbo.
Den mulighed har jeg også overvejet. Ulemperne er så, at måske skal jeg køre langt ned i Tyskland for at hente stellet, da jeg helst vil se et 35 år gammelt stel, før jeg køber det, og så har jeg stadig "kun" den lille tank.
 
daxerik
Hej.
Jeg synes det er synd at skille Hondaen af for at flytte noget over på et kina stel.
Er det ikke bedre at lade den stå komplet eller sælge den og så købe en kina Dax 125cc med 5,5l tank, så har du både den motor og stel du ønsker.

Hilsen Erik.
 
Spring til debat:
Log ind
Brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Siden dannet på: 0.21 sekunder 3,090,329 Unikke besøg